We vertrokken twee dagen vroeger dan gepland in Le Lavandou omdat het weer begin volgende week er niet goed uit ziet om te varen en we hadden een tocht van ongeveer 250 kilometer op ons programma staan. Op vrijdag was het weer heel goed om te varen. We vaarden van Le Lavandou tot in Frioul, met een tussenstop aan Ile d'Embiez voor de lunch.
De vele lijnen op onze GPS tonen de diepte van de zee.
"Centre d'Epuration" (waterzuivering) nabij Toulon
Ile d'Embiez
Er lagen vele boten aan de eilanden van Embiez.
We waren opnieuw onder de indruk van de kust nabij La Ciotat, en nadien volgenden de Calanques van Cassis. Gelukkig ligt deze kust op vaarafstand voor ons vanuit Fos-sur-Mer. Hier komen we volgende zomer nog eens naartoe. Nu wilden we echter wat doorvaren omdat we gezien hadden dat het weer de volgende dagen niet zo goed zou zijn.
Zoek de visser...
Restaurantje "Chez le Belge". Ook hier willen we nog eens komen volgende zomer.
Les Goudes nabij Marseille. Moeilijk bereikbaar met de auto door de vele bezoekers...
Chateau d'If, voor Marseille.
De haven van Frioul
Overnachten deden we in de haven van Frioul. Een rustige nacht was het niet door de vele golven die ervoor zorgden dat het water tegen de Cha'lut klotste.
De zee was op zaterdag minder rustig dan gehoopt met golven tot een meter hoog. De vaartocht was toch wel hevig wat het minder aangenaam maakte.
De zee was op zaterdag minder rustig dan gehoopt met golven tot een meter hoog. De vaartocht was toch wel hevig wat het minder aangenaam maakte.
Eens aan de haven van Port-Saint-Louis was het water rustig want we zaten op een kanaal. De haven stelt niet zoveel voor, en het kanaal tussen de zee en de haven is ook niet bijzonder. In Port-Saint-Louis namen we de sluis naar de Rhône. We hadden geluk dat er een vrachtschip achter ons vaarde die ook de sluis wou nemen. Dankzij hem konden we vroeger door de sluis. Voor pleziervaart zijn er 5 à 6 vastgestelde tijdstippen. We hadden dus normaal gezien nog ongeveer twee uur moeten wachten voordat we erdoor mochten. Het was lang geleden dat we nog eens sluizen gedaan hadden en het riep herinneringen op van toen we van België naar Beaucaire zijn gevaren en we 270 sluizen gedaan hebben op ongeveer 8 weken. Het hoogteverschil dat we met de sluis moesten overbruggen was niet veel.
Vele catamarans die aangemeerd liggen op het kanaal van Port-Saint-Louis.
De overzetboot "Bac de Barcarin". Hiermee kan je de Rhône oversteken, te voet, met de fiets of met de auto.
Op de Rhône (traject van 44 km) mochten we nog snel varen. Gelukkig maar want anders is het toch wel een saai tochtje. Dit stuk hadden we nog nooit gedaan en het was fijn om eens door Arles te varen. Zo zien we de stad ook eens vanop het water.
Na de Rhône volgde ongeveer 20 kilometer op de Petit Rhône. Ook hier mag er nog snel gevaren worden.
We sloegen vervolgens af naar het kanaal dat passeert langs Saint-Gilles en Bellegarde om te eindigen in Beaucaire. Hiervoor dienden we nog eens een sluis te nemen. Deze sluis was ook bemand maar het hoogteverschil was maar enkele centimeters dus we waren er vrij snel door.
De haven van St-Gilles stelt niet zoveel voor, en ook die van Bellegarde lag er wat triestig bij.
Het was wat een strijd tegen de tijd want de sluis van Nourriguier sloot om 19u en nu we zo dicht bij Beaucaire waren wilden we toch graag thuis geraken. Om 18u50 draaiden we aan de stok om de sluis in werking te zetten. Iets na 19u waren we door de sluis met een hoogteverschil van enkele meters en konden we de laatste 9 kilometer naar Beaucaire varen. De Cha'lut zal deze winter naast de Por Qué No blijven liggen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten