Net zoals bij een huis zijn er aan een boot ook altijd wel ergens herstellingen te doen of verbeteringen mogelijk. Deze keer hebben we echter een grote herstelling in het vooruitzicht. We hebben immers een "lek" in onze mazouttank. De kapitein had een lek aan de aansluiting van de tank al gerepareerd maar blijkbaar is er nog een tweede lek ergens onder de tank. We denken dat de tank al meer dan 40 jaar in de boot staat en nu dus aan vervanging toe is.
Dit is echter niet zo evident. De tank is immers verwerkt tussen de rekken in het motorruim. Bovendien is de tank gemaakt uit ijzer en dus zeer zwaar. Gelukkig hebben we al een groot luik waar ze normaal gezien door kan zodat we ze hopelijk niet in stukken moeten zagen. Het zal een hele klus worden om ze eruit te halen, er moet eerst heel wat afgebroken worden. De kapitein heeft alvast bijna alle diesel eruit kunnen halen zodat ze al minder lekt. Er zat nog een 350 liter in de tank die nu in verschillende vaten zit. De laatste 50 liter is echter wat moeilijker om eruit te krijgen.
We hebben nog even tijd om de tank eruit te halen. We hebben de mazout immers alleen nodig voor warm water en kunnen tijdelijk vanuit een klein (60L) vat mazout tanken. Bovendien gaat onze verwarming waarschijnlijk pas terug aan in oktober of november. We moeten ook eerst nog op zoek naar een nieuwe tank die in ons motorruim past. Dat is niet zo evident met de beperkte afmetingen. Gelukkig hebben we al enkele goede tanken gevonden die mogelijk zouden zijn. Begin september zullen we waarschijnlijk onze nieuwe tank kunnen installeren. Wordt vervolgd.
Het is hier nog hoog zomer en de temperaturen gaan elke dag vlot boven de 30 graden. We zochten wat afkoeling in de Gardon, nabij Remoulins. Het aantal toeristen zal stilletjes aan terug beginnen te minderen.