7 februari 2026

Op stap met de trein: Tarascon - Montpellier.

De matroos had gelezen dat je in Frankrijk tijdens het eerste weekend van de maand voor 1€/rit in de regio Occitanie met de trein kan reizen. Dat wilden we eens uitproberen en dus boekten we onszelf tickets heen en terug naar Montpellier. Deze rit heen/terug voor twee personen kost normaal 72€ in totaal. Echt duur. Zo kwamen we ook eens in het treinstation van Tarascon, voor de matroos de eerste keer. We vertrokken met regen maar gelukkig was de zon snel aanwezig eens we in Montpellier waren. We werden in het station opgewacht door onze vrienden/gids voor een dagje in de stad. Echt heel fijn vonden we het. De matroos was heel enthousiast over het concept, de kapitein was eerder matig enthousiast maar staat open om het nog eens te proberen. Het grote voordeel is dat je direct in hartje centrum bent en de heen en terugrit ontspannen verloopt. Begin maart eens naar Sète? 





Lunchen deden we in "Le Weilai". Toppie voor wie graag chinees eet. Wij dus!

Dessertje lekken...









Een oude oven,ondertussen op gas, bij een zeer gekende bakker in Frankrijk.







Als er zon is, zit dit terrasje bijna altijd vol!

De liefdeboom...






6 februari 2026

Belvedère in St-Etienne-du-Grès

De dagen dat de zon schijnt proberen we naar buiten te gaan, te wandelen. De matroos had gelezen dat er een nieuw uitzichtspunt gemaakt werd in Saint-Etienne-du-Grès en dit sinds december. Het dorp ligt op slechts een tiental minuutjes rijden van ons huis dus we gingen de "belvedère" zoeken. Het was niet evident om het te vinden maar wie zoekt....die vindt! We hadden een avondje met vrienden gisteren gehad in ons huis dus wat beweging konden we zeker gebruiken om de calorieën wat af te werken.
















De kapitein heeft z'n Frans rijbewijs ontvangen. Freedom!!! De Franse staat heeft de procedure dan toch wat sneller gedaan omdat z'n Belgisch rijbewijs verlopen was. Het duurde "maar" twee maanden in plaats van 8 tot 12 maanden. Heel blij zijn we met dit kaartje. 

3 februari 2026

Nimes, en een bezoek aan de kathedraal.

We hadden met vrienden afgesproken in Nîmes. De matroos ging al wat vroeger met de bus om een wandeling door de stad te maken. We zijn wat verwend met de vele mooie steden rondom ons: Arles, Nîmes, Avignon, Marseille, Montpellier.

De kathedraal in hartje Nîmes is bijna volledig uit de steigers. De werken van meer dan drie jaar zijn achter de rug. 














Soms een deugeniet, meestal een schattige poes...